Grateful

By Nur Amirah - 8:00 pm

(Disclaimer: post ini untuk diri aku. Bukan nasihat/motivasi untuk awak semua)



So, aku jumpa tweet ni. Tiba-tiba macam nak cakap pasal diri sendiri :)




Bila baca tweet ni, aku nak cakap la yang semua orang ada rezeki yang lain-lain. Dalam kes ni, kita diajar untuk bersyukur dengan apa yang kita dapat dan bersangka baik apa yang kita tak dapat.

Kenapa?

Kau tahu la kan, kita ni hidup saling dibandingkan dengan anak makcik-makcik semua. Mak bapak pun kadang kala membandingkan. Rezeki aku, aku tak pernah dibandingkan dengan parents aku. Tapi, bila aku tengok kawan baik aku, bapak dia selalu bandingkan. Aku kesian tengok dia. Bila dapat result je, confirm dia whatsapp aku. Mengadu, dia penat "dilahirkan" bukan bijak pandai.

Walaupun dia bukan apa yang bapak dia harapakan, tapi dia rajin. Sumpah dia rajin, kerja rumah semua dia buat. Macam biasa, "asian parents" tak akan puji/adore bila kita kemas rumah sekemas yang mungkin. Jadi, kita sebagai anak pun terasa, sedih, kecewa. Rasa tak dihargai.

Aku pun pernah kena macamni dengan mak aku, tapi aku ni sejenis main cakap lepas sebab aku penat pendam lol (jangan tiru perangai ni). Bila aku kemas dapur, mak aku tak pernah cakap terima kasih,puji semua. Tapi bila aku buat salah, terus bersuara. Satu hari aku tanya mak aku,

"Kenapa bila orang buat benda baik taknak bersuara"

Terus, mak aku puji. Aku senyum je la.

Hal lain, macam tweet atas tu, masa pt3, semua gred aku kumpul. Bila form 4, aku risau. Macam mana nak dapat result gempak kalau pt3 aku macam sampah. Lagi serabut, aku dapat kelas sains teknikal. Aku dah takut,giveup sebab ada fizik,kimia dan addmath. Bila aku usaha, ye usaha. Aku bukan gifted. Aku dapat apa aku nak, aku dapat AAAAAAAAAAAAA yang aku nak tu. SPM sebenar taktahu laaaaaaaa. SPM 2018 susah. The end.

Jadi, rezeki kita dimana-mana. Kau tak dapat 10A masa SPM? Jangan la putus asa, pergi usaha dapatkan dean list. Ingat, rezeki ni luas. Bukan rezeki bab duit,harta dengan kejayaan je. Banyak lagi.

Contohnya apa? Kesihatan. Aku senang sakit. Senang cakap, setiap bulan aku sakit. Mental aku lemah. Kawan baik aku, jarang sakit. Aku seronok tengok dia sihat, tapi aku kena telan ubat ubat ubat tiap bulan. Banyak la yang aku tak ada macam orang lain, bercuti dengan family, family relationship yang happy,fun. Aku tak merasa pun. Tapi, aku tak bandingkan hidup aku dengan dorang. Bersyukur la ada abang yang baik, kawan baik yang ada dengan aku susah senang, selalu hantar aku makan, belikan aku makeup, teman aku tengok movie.

Tengok dan hargai je hidup sendiri. Tolak tepi apa yang kurang sebab tu lumrah hidup. Jangan tengok sangat kekurangan tu nanti kau tak bersyukur pastu mula la merungut. Benda kecik pun boleh jadi happiness kot. Hiraukan hidup orang lain kalau kau jenis yang nak bandingkan hidup kau tu pastu complain macam-macam. Lain la kau tu positive, jadikan hidup orang lain sebagai satu motivasi untuk kau dapat benda tu.

Aku cakap ni untuk diri aku sebab aku cepat negative. Aku selalu benci hidup sendiri lol.

  • Share:

You Might Also Like

1 guys please leave your comment

  1. worth a read. i felt and feel this. but guess i'm born not to compete. i hate competition. even when i was in one, i was not really interested in win or lose. what make me stay is the experience. the emotions. the moments. what i've done? what i've gain? i'm born as an observer. fuck off no matter what happening to me as long as i can see everything this world worth of. =)

    ReplyDelete

Thank you for existing.