SPM Journey: Part 1

By Nur Amirah - 9:00 pm


(disclaimer: post panjang)

Hai, memandangkan my spm result gonna be out in a month, aku nak throw back la masa aku spm dulu hihi.

Masa umur aku 15 tahun, pt3. Aku tak suka belajar. Aku bukan jenis budak yang belajar sungguh-sungguh. So masa pt3 tu aku dapat 5A 3B 1C 1D. Unfortunately, dari sekolah rendah memang tak pernah nak skor subjek sains. Sampai la pt3, aku punya sains sentiasa D!

So, masuk je form 4, aku tak tahu aku kelas apa sebab aku masuk 2 minggu lambat. Aku still taktahu aku dapat aliran apa semua. Sampai la satu hari....... aku terpaksa whatsapp guru kelas tingkatan 4. Cikgu aku pun cakap, aku ni dapat aliran grafik komunikasi teknikal, dalam bahasa mudah, lukisan kejuruteraan. Aku pun hmm "malas la nak beli drawing board semua" so aku pun bodoh... pergi tukar aliran sains komputer. First batch untuk subjek sains komputer tu.

Susah. Menyesal. Ye aku menyesal amik sains komputer. Kenapa? Ini sebabnya -
Cikgu aku pun kadang-kadang taktahu subjek tu, bila aku tanya apa aku tak faham dia pun takleh nak jawab. Aku pun "haih camne nak hidup ni" So, aku terus tak minat subjek tu. Aku tak pernah skor pun. Sepanjang aku form 4, subjek tu aku dapat B,C dan A- je. A- pun sebab tambah markah projek tau, kalau tak aku dapat 50+ je. Still C kan?

Masa awal bulan form 5, aku takde motivation. Sains komputer aku GAGAL OIII. 38! So, aku saja usik cikgu aku nak tambah markah, aku dapat la tambah jadi 42. Aku nak jaga gred aku sebab masatu sains komputer aku je yang gagal. Addmath aku okay, so taknak la burukkan slip.

So, aku pun dah tak tahan. Aku ni jenis "fear of failure". So, masa mid term, aku study hard dengan subjek sains komputer ni. Tengok-tengok aku dapat A-, so aku cuba la maintain sampai trial. A- jugak!

Sains komputer memang stress. Ada projek. Kitaorang kena buat website. Ala website biasa-biasa je. Tapi boleh jadi gila. Mata merah,pedih sebab menghadap laptop. Masa dah nak hantar projek tu dalam bulan 6, boleh pulak aku sakit gigi. Sakit nak mati, bulan puasa. Aku memang tak puasa la kena makan painkiller. Cikgu kelas aku pun kesian tengok aku sebab muka bengkak. Anyway, aku syukur jugakla, batch aku punya projek paling senang. So markah projek aku dapat 24 macamtu. So untuk SPM, sains komputer aku dah ada 24 markah dalam tangan.

Masa aku mid term pulak, markah fizik aku jatuh. Addmath aku lagi tinggi daripada fizik. Malu je ehek. Masa tu, aku tengah ada masalah mental. Jadi aku takleh nak study sangat sebab aku sakit. Masa exam fizik, aku boleh pulak mental breakdown. Nangis semua. Ayoo.

Tapi syukur, aku skor subjek kimia aku. Aku dapat A-. Nak nangis sebab bagi aku, tu backup aku kalau aku tak mampu skor fizik. Lagi-lagi aku skor untuk addmath, lagi lah bahagia! Tapi fizik, salah satu subjek kalau nak jadi engineer, firstly, aku memang taknak amik course engineering.

Untuk subjek addmath, aku gagal sekali je. Masa form 4, aku ya lagi sekali ada masalah mental so aku tak jawab dengan serious lol. Macam biasa, dapat je tahu aku gagal, aku terus study addmath sampai mual.

To be continued-

  • Share:

You Might Also Like

1 guys please leave your comment

Thank you for existing.