Pengalaman Test JPJ

By Nur Amirah - 9:00 pm

Disclaimer: Post agak panjang



Hai, so today I feel like I want to write about my journey to get a license. I just finished my spm and I think this is the right time to register since I am jobless and I have a lot of free time.

2 JANUARY - Ceramah 6 jam. Okay, first of all. isn't 6 hours pun. For me, ceramah 4 jam je, another 2 hours is your break. Ada dua kali break. So, yes ceramah tu membosankan. I literally menguap 1000 kali during ceramah.

11 JANUARY: Tunggu 1 minggu, then it is time for ujian komputer. I scored 47/50. Noted: Aku tak baca buku tebal tu i swear, i just jawab soalan kat sini <- CLICK okay. Aku jenis tak suka membaca so yes. itu je la caranya haha

16 JANUARY: KPP02 starts now. Aku ada ceramah dalam 5 jam before belajar drive. So waktu ni aku dengar la ceramah macam kpp01 tu tapi kat litar.

2-18 FEBRUARY: Tempat aku penuh, so aku banyak skip minggu. So aku hadap la kelas aku 2 kali seminggu. 3 minggu in total la. The bad thing is, aku kena gangguan seksual lol stressnya aku, aku trauma, tiap malam aku ngadu kat boyfriend aku, aku taknak buat dah, bla bla.

19 FEBRUARY: JPJ TEST ARE U READY? Aku hadap 10 jam untuk test jpj (730 pagi - 530 petang)

  1. Dengar taklimat daripada pegawai tu, sesi 1 pergi mana, sesi 2 pergi mana.
  2. So mula dengan RPK. Aku kira bertuah, aku punya RPK buat enjin je.
  3. Aku amik auto, so settle RPK aku akan buat ramp. Ramp ni leceh, terpantul sikit gagal la.
  4. Pastu, aku tunggu dalam 1 jam kot untuk habiskan litar. Buat la bukit,side parking,3 penjuru, selekoh Z dan S
  5. Tanda-tanda kau pass, kau bawak kereta tu kat bukit balik.
  6. Lepastu, tunggu untuk jalan raya. Kat sini baru buat RSM ye. Macam aku, manusia 3rd last diuji, so aku dapat jalan shortcut je. Abang jpj dah malas kot...
  7. Tanda kau lulus, kau habiskan jalan sampai kat litar.
Aku ni kira bertuah sebab aku punya side parking macam selekeh sikit sebab aku salah pusing stereng dan tarik handbrake! tapi pegawai tak perasan. Masa kat jalan raya, pegawai tu banyak tolong ingatkan aku, signal, lampu kereta (aku test masa hujan), "bawak slow sikit dik" dan macam-macam la dia tolong. Ada lori depan aku slow, aku gelabah, dia yang tolong.

Aku cuak dah dia tolong sebab macam gagal je, tapi tak HAHA. Terima kasih encik JPJ, semoga dirahmati Allah.

Nasihatku : Seatbelt DAN SIGNAL!!!! cakap la SORRY 2000kali, senyum, tenang, percaya kat diri sendiri. Kalau orang lain boleh lulus, kenapa kau tak?! 

  • Share:

You Might Also Like

6 guys please leave your comment

  1. oh, zaman sekarang ada kena ramp. weh nak cita gak, JPJ waktu kena kat luar tempat kan. Itu kena nasib lah dapat JPJ siapa. Mcm sy dulu kan, dapat JPJ ni. haha. camni cita dia, kan keluar daripada kawasan kan, bawak memang slow. standard, aman, try seaman amannya lah. Pastu JPJ tu tido. hahaha. dia dah ngantuk. masa tu dah nak dekat petang. pastu bawak keta mcm jalan-jalan santai2 mcm bawak nenek. slow ja. sambil dia tido. pastu dah nak masuk dalam baru dia bangun. so selamat lah. hahah. ez mate. dapat mcm tu ja jpj. bersyukur sangat. ada member tu dah buat elok tapi tak lepas gak ngan jpj, tapi jpj lain lah. kesian kat dia. hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya punya jpj banyak tolong, bersyukur sangat-sangat. Kawan saya sampai dapat 2 jpj masa ujian jalan raya, balik-balik je jpj yang bawak kereta. kesian, rasa macam kejam betul hahaha.

      Delete
  2. Setiap kali baca pengalaman orang buat test JPJ ni buat saya rasa makin takut ㅠㅠ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya mula-mula pun takut sampai tak tidur malam, tapi saya kenangkan duit je kalau kena repeat. So, relax dan banyak-banyak berdoa supaya dipermudahkan :)

      Delete
  3. hehe syukur sgt bila dapat JPJ yang sudi tolong & tak kerek kan? tahniah mira sbb dah berjaya! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bersyukur jugak, selalu baca pengalaman orang lain yang jpj ni garang je. anyway, terima kasih :)

      Delete

Thank you for existing.